Rozmiar: 4588 bajtówRozmiar: 4460 bajtówRozmiar: 4504 bajtów

STEROWANIE RUCHEM KOLEJOWYM

SYGNALIZACJA

SYGNAŁY NA TARCZACH OSTRZEGAWCZYCH

TARCZE OSTRZEGAWCZE

  Tarcze ostrzegawcze umieszcza się przed semaforami wjazdowymi, a ich zadaniem jest informowanie maszynisty jaki sygnał wyœwietlany jest na semaforze. Tarcze ostrzegawcze mogš być kształtowe lub œwietlne.
Tarcze ostrzegawcze oznaczane sš za pomocš liter To oraz literę od semafora, do którego się tarcza odnosi np. ToA.

Tarcze ostrzegawcze œwietlne

  Tarcze ostrzegawcze œwietlne mogš być umieszczone przed semaforami œwietlnymi lub w wyjštkowych sytuacjach przed semaforami kształtowymi.
Tarcze ostrzegawcza składa się ze słupa pomalowanego na szaro oraz z jednej lub dwóch komór. Na tarczach œwietlnych jednokomorowych można podać dwa sygnały, a na tarczach dwukomorowych cztery. W pierwszym przypadku tarcza może wskazywać sygnały oznaczone pomarańczowym œwiatłem cišgłym lub migajšcym, w drugim tarcza wskazywać może œwiatło górne zielone cišgłe lub migajšce albo dolne pomarańczowe cišgłe lub migajšce. Na samoczynnej blokadzie liniowej rolę tarczy ostrzegawczej przed semaforem wjazdowym na stację pełni ostatni semafor SBL.

Rozmiar: 927 bajtów Os1 - pomarańczowe œwiatło cišgłe.
Oznacza, że semafor do którego odnosi się tarcza wskazuje sygnał S1 „stój”.
Rozmiar: 596 bajtów Os2 - zielone œwiatło cišgłe.
Oznacza, że semafor do którego odnosi się tarcza wskazuje sygnał zezwalajšcy na jazdę z maksymalnš dozwolonš prędkoœciš.
Rozmiar: 596 bajtów Os3 - zielone œwiatło migajšce.
Oznacza, że semafor do którego odnosi się tarcza wskazuje sygnał zezwalajšcy na jazdę z prędkoœciš nie przekraczajšca 100 km/h.
Rozmiar: 927 bajtów Os4 - pomarańczowe œwiatło migajšce.
Oznacza, że semafor do którego odnosi się tarcza zezwala na jazdę z prędkoœciš zmniejszonš do 40 km/h lub 60 km/h. O tym ile ta prędkoœć wynosi będzie informował bezpoœrednio semafor.

Tarcze ostrzegawcze kształtowe

  Tarcze ostrzegawcze kształtowe ustawiane sš wyłšcznie przed semaforami kształtowymi. Na tarczach ostrzegawczych kształtowych do podawania sygnału jaki wyœwietlany jest na semaforze służy w dzień ruchoma bšdŸ nieruchoma tarcza oraz strzała w przypadku tarczy trzystawnej, z kolei w nocy do dawania sygnału służš latarnie umieszczone na słupie tarczy.
  Tarcze ostrzegawcze mogš być ruchome lub nieruchome. Tarcze ruchome mogš być dwustawne lub trzystawne. W nocy tarcze ostrzegawcze dla kontrolowania sygnałów oddajš wstecz œwiatła (podobnie jak semafory kształtowe). Zdarza się, że tarcze ostrzegawcze ustawione sš także obok semafora wjazdowego. W takiej sytuacji informujš one jaki sygnał dawany jest przez semafor wyjazdowy.

Tarcze ostrzegawcze dwustawne

Tarcza dwustawna składa się ze słupa, na którym   umieszczona jest pomarańczowa tarcza (dysk) z czarnš obwódkš oraz latarni umieszczonej na słupie pod tarczš. Tarcza ta może dawać dwa sygnały.

Rozmiar: 1832 bajtów Od1 - tarcza ułożona w położeniu pionowym (w dzień);
pomarańczowe œwiatło cišgłe (w nocy).
Oznacza, że semafor do którego odnosi się tarcza wskazuje sygnał Sr1 „stój”.
W nocy latarnia tarczy oddaje wstecz duże œwiatło matowobiałe.
Rozmiar: 1832 bajtów Od2 - tarcza ułożona w położeniu poziomym (w dzień);
zielone œwiatło cišgłe (w nocy).
Oznacza, że semafor do którego odnosi się tarcza wskazuje sygnał Sr2 lub Sr3.
W nocy latarnia tarczy oddaje wstecz duże œwiatło białe.

Tarcze ostrzegawcze trzystawne

  Tarcza trzystawna składa się ze słupa, na którym umieszczona jest pomarańczowa tarcza (dysk) z czarnš obwódkš, latarni umieszczonej na słupie pod tarczš oraz białej strzały z czerwonš grubš obwódkš.
Tarcza może dawać trzy sygnały.

Rozmiar: 2428 bajtów Ot1 - tarcza ułożona w położeniu pionowym, strzała zwrócona pionowo ostrzem w dół(w dzień);
pomarańczowe œwiatło cišgłe (w nocy).
Oznacza, że semafor do którego odnosi się tarcza wskazuje sygnał Sr1 „stój”.
Rozmiar: 1584 bajtów Ot2 - tarcza ułożona w położeniu poziomym, strzała zwrócona pionowo ostrzem w dół (w dzień);
zielone œwiatło cišgłe (w nocy).
Oznacza, że semafor do którego odnosi się tarcza wskazuje sygnał zezwalajšcy na jazdę z maksymalnš dozwolonš prędkoœciš.
Rozmiar: 1584 bajtów Ot3 - tarcza ułożona w położeniu pionowym, ostrze strzały skierowane ukoœnie w dół pod kštem 45o (w dzień);
zielone i pomarańczowe œwiatła cišgłe wyœwietlane równoczeœnie (w nocy).
Oznacza, że semafor do którego odnosi się tarcza wskazuje sygnał zezwalajšcy na jazdę z prędkoœciš zmniejszonš (bez dokładniejszego okreœlenia).

  W nocy dla kontrolowania sygnałów latarnie tarcz oddajš wstecz œwiatło małe matowobiałe (dotyczy wszystkich sygnałów).

Tarcza ostrzegawcza nieruchoma

  Tarcza nieruchoma składa się ze słupa, na którym umieszczona jest pomarańczowa tarcza (dysk) z czarnš obwódkš, w tarczy znajduje się otwór ze szkłem latarni. Tarcza ta wskazuje tylko jeden sygnał.

Rozmiar: 1678 bajtów On - tarcza ułożona w położeniu pionowym (w dzień);
pomarańczowe œwiatło cišgłe (w nocy).
Oznacza, że w odległoœci drogi hamowania znajduje się semafor.
W nocy latarnia tarczy oddaje wstecz œwiatło białe.

  Tarcza ta ostrzega maszynistę, że w odległoœci drogi hamowania znajduje się semafor wjazdowy i nakazuje maszyniœcie ograniczyć prędkoœć do tego stopnia, ażeby w przypadku wyœwietlanego na semaforze sygnału Sr1 „stój” maszynista mógł bezpiecznie zatrzymać pocišg.

TARCZE OSTRZEGAWCZE PRZEJAZDOWE

  Tarcze ostrzegawcze przejazdowe (ToP) stosowane sš zwykle na liniach o dużych prędkoœciach szlakowych. Tarcza ostrzegawcza przejazdowa informuje maszynistę czy przejazd kolejowy, który zaraz będzie mijał pocišg został zamknięty przez samoczynnš sygnalizację przejazdowš (SSP).
Tarcza ta składa się ze słupa pomalowanego w pasy czarno białe oraz z czterech komór, z których dwie ułożone sš w poziomie i wyœwietlać mogš œwiatła pomarańczowe i dwie ułożone w pionie, które wyœwietlać mogš œwiatło białe. Na tarczy tej można podać dwa sygnały.

Rozmiar: 845 bajtów Osp1 - dwa pomarańczowe œwiatła cišgłe poziome.
Oznaczajš, że urzšdzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowe na przejeŸdzie, do których odnosi się tarcza sš niesprawne i przejazd nie został zamknięty. Sygnał ten zobowišzuje maszynistę do zmniejszenia prędkoœci do 15 km/h przed przejazdem kolejowym.
Rozmiar: 845 bajtów Osp2 - dwa białe œwiatła cišgłe pionowe.
Oznaczajš, że urzšdzenia samoczynnej sygnalizacji przejazdowe na przejeŸdzie, do których odnosi się tarcza działajš i przejazd jest zamknięty – jazda z maksymalnš dozwolonš prędkoœciš.

SEMAFORY WJAZDOWE I WYJAZDOWE | SEMAFORY ODSTĘPOWE | POWTARZACZE SEMAFORÓW
TARCZE MANEWROWE | TARCZE ROZRZĽDOWE | SYGNAŁY NA MIJANKACH

Poniżej znajdujš się odnoœniki do poszczególnych zagadnień zwišzanych z urzšdzeniami SRK:

SYGNALIZACJA | WSKANIKI I SYGNAŁY